Keresés ebben a blogban

2012. február 12., vasárnap

Egyszerű vizes zsemle fehér rozsliszttel







Már jó ideje, hogy tönkölymániás lettem. Tönkölyliszttel készítem a kenyereimet, sokszor tönkölylisztet teszek a sütemények tésztájába is. De mostanában a tönköly mellett egyre nagyobb szerepet kap a rozsliszt is a konyhámban. A teljes kiőrlésű rozslisztet különösen szeretem a kenyérlángosokhoz használni. Kicsit nehéz vele dolgozni, de megéri, mert nagyon különleges az aromája
A fehér rozsliszttel már könnyebb a munka, és ami igazán jó, hogy kifejezetten egészségesnek mondható. Ugyanis a fehér rozsliszt kevésbé emeli meg a vércukorszintet, mint a teljes kiőrlésű búzaliszt, és jobban el is telít.
Ez a zsemle most fele-fele arányban tartalmaz fehér rozslizstet és kenyérlisztet. Természetesen csak kenyérliszttel is elkészíthető.

Hozzávalók:
280 g fehér rozsliszt
280 g félfehér kenyérliszt
3,5 dl langyos víz
2 ek olaj (vagy olvasztott vaj)
1 ek ecet
10-12 g só
1 tk cukor
20 g élesztő

A vízben elkevertem a cukrot, belemorzsoltam az élesztőt és megszórtam egy pici liszttel. Meleg helyre tettem és amikor az élesztő felfutott összegyúrtam az összes többi hozzávalóval. Kb. 15 percig dagasztottam (kézzel), és letakarva a radiátor közelébe tettem. Amikor a duplájára kelt a tészta, átgyúrtam és lemértem. Pontosan 9 felé osztottam el a tésztát a mérleg segítségével. Lisztezett kézzel megformáltam a zsemléket, és sütőpapírral bélelt tepsire sorakoztattam.




Egy mélyebb tepsit borítottam a tetejére, és újra duplájára kelesztettem a tésztát.
180 fokra előmelegítettem a sütőt. A mélyebb tepsit meglocsoltam vízzel, és visszatettem a zsemlékre. (Így tulajdonképpen gőzben sülnek a zsemlék.) A zsemléket én kb. 40 percig sütöttem, de sütés közben inkább nézzünk rá többször, nehogy túlsüljenek. (Előfordult már, hogy kicsit túlsütöttem a zsemléket és keményebbek lettek a kelleténél. Ilyenkor sincs semmi gáz, terítsünk egy konyharuhát a még forró zsemlékre, és megpuhulnak.)
Az utolsó 5 percben levettem a felső tepsit, és így sütöttem szép színűre a zsemléket. Kivettem a sütőből, átkentem egy kis vízzel és rácson hagytam kihűlni.






8 megjegyzés:

Névtelen írta...

Ez jól hangzik. Ki kell próbálnom. Köszi Era!
Ági
Ui.: Tetszik az arculat változás. Jó képet választottál!

Seffer Lilla írta...

Olyan szépek lettek a zsemléid. Nagyon tetszik!

Éva írta...

Nagyon szépek a zsemlék! Nagyon jó lett az új fejléced tetszik !

Csiperke írta...

Köszi Ági! Nekem is nagyon tetszik...:))

Lilla, köszönöm!

Éva, neked is köszi! Most állandóan ezt nézegetem, úgy bele vagyok szerelmesedve..:))

trollanyu írta...

A lisztekkel én is hasonlóan vagyok, mint te, a tönkölylisztet egyre több mindenben használom, a teljeskiőrlésű rozslisztet nagyon szeretem pizzákba, pirogba keverni, de mindig van otthon fehér rozslisztem is. A legújabb pedig az árpaliszt, amivel kísérletezem. A zsömléid szuperek lettek, a fényképed is tetszik. Először nem is tudtam, hogy te vagy, kétszer kellett megnéznem hogy ez a te neved-e:)

Csiperke írta...

Köszönöm! :))
Árpalisztet én még nem is láttam nálunk, pedig arról is jókat olvastam. Szívesen kipróbálnám!

Névtelen írta...

Szia Erika
Most sütöm a második adagot :)
nem pont ezekkel a lisztekkel hanem ami itthon van de így is nagyon jó köszi a receptet
puszi Kati

Csiperke írta...

Örülök, hogy sikere van! Egyébként én is mindig abból sütöm, ami éppen itthon van...:))