Keresés ebben a blogban

2010. november 14., vasárnap

Csicseriborsóleves gazdagon





A csicseriborsóval először konzerv formájában találkoztam, amit falafel készítéshez szereztem be.
Elbűvölt a mogyoróra emlékeztető íze, és már akkor elhatároztam, hogy többféle ételt is szeretnék elkészíteni belőle. Nemrég aztán vásároltam egy kiló szárított csicseriborsót, és elkezdtem receptek után kutatni a neten. Így bukkantam rá az olasz csicseriborsóleves receptjére. Rám jellemző módon már első alkalommal sem ragaszkodtam tökéletesen az eredeti recepthez, és az öcsém, (aki éppen nálam vendégeskedett, és nem mellesleg szakács) tippeket is adott a változtatáshoz. Így készült el életem első csicseriborsólevese, ami a családban osztatlan sikert aratott, úgyhogy felkerült a kedvenc ételek listájára.

Hozzávalók:
40 dkg szárított csicseriborsó, vagy 80 dkg konzerv
3 gerezd fokhagyma
1 közepes vöröshagyma
3-4 sárgarépa
10 dkg zeller
10-15 dkg füstölt szalonna
4 közepes krumpli
1 szál füstölt kolbász
2,5 dl sűrített paradicsom
0,5 dl balzsamecet
2 teáskanál mustár
1 evőkanál rozmaring
1 evőkanál oregánó
1 evőkanál kakukkfű
1 teáskanál szárítot chili (ha valaki nem szereti csípősen, akkor ki is maradhat)
1 babérlevél

bors

A szárított csicseriborsót főzés előtt legalább 12 órára be kell áztatni.
A szalonnát kockára vágtam, és beletettem a fazékba. Amíg a szalonna sült, aprítógépben apróra vágtam a hagymát, fokhagymát, répát és a zellert, majd a szalonnához kanalaztam a zöldséget, és együtt pirítottam pár percig.
A paradicsomlét a zöldségalaphoz öntöttem, beletettem a fűszereket és a mustárt. Hozzátettem a lecsöpögtetett csicseriborsót, és felöntöttem kb.másfél  liter vízzel. Nálam a borsó közel két órán keresztül főtt, ezidő alatt természetesen pótoltam az elfőtt vizet, és ha kellett utánasóztam. Amikor a csicseriborsó már majdnem teljesen megpuhult, hozzátettem a kockára vágott krumplit, a karikára vágott kolbászt, és a balzsamecetet.
Tálaláskor egy kanál tejfölt tettem a tetejére.

Ha konzervborsót használ valaki, a főzési idő lényegesen lerövidül. Ebben az esetben a krumplit kell először megfőzni a  kolbásszal, miután megfőtt beleönteni a leszűrt a csicseriborsó konzervet, összeforralni az egészet, és már kész is.
Szerintem annál teltebb íze lesz, minél tovább főtt, én ezért részesítettem előnyben a konzervvel szemben a szárított csicseriborsót.

A bejegyzés megírása óta fantasztikus felfedezést tettem: ha a csicseriborsó főzővizébe 1-2 kávéskanál szódabikarbónát teszek, akkor nagyon hamar, maximum fél óra alatt megpuhul...

Nincsenek megjegyzések: