Keresés ebben a blogban

2011. március 29., kedd

Hamburger zsemle, hot dog kifli





Régóta kerestem a számomra tökéletes hamburger zsömle receptjét. Bár semmi problémám a hamburgerhez használatos egyéb zsömlékkel vagy ciabattákkal, számomra mégis a legkedvesebb az omlós-foszlós-puha-édes, már-már kalácsszerű változat. Erre találtam rá Rosa's Yummy Yums oldalán. Aztán egyszer úgy alakult, hogy a hot dog kiflihez is ezt a receptet használtam és attól kezdve maradtam is ennél. A különbség csak annyi, hogy a zsömléket tojássárgájával, a kifliket meg fehérjével kenem be sütés előtt. A képen látható zsömléket sajnos 2 perccel túlsütöttem.

Hozzávalók:

430 g liszt
2,5 dl víz
50 g nádcukor
30 g vaj, szobahőmérsékletű
1 tojás
10 g só
20 g friss élesztő (eredeti receptben egy evőkanál szárított)
1 tojássárgája + 1 ek víz (zsömle kenéséhez)
1 tojásfehérje + 1 ek víz (kifli kenéséhez)
szezámmag

A vizet a cukorral megmelegítem, belemorzsolom az élesztőt, keverek bele 1-2 kanál lisztet, szórok a tetejére is és félreteszem ~10 percre. A maradék lisztet, sót, vajat, tojást összekeverem, majd hozzákeverem a felfutott élesztőt és 10 percig dagasztom géppel. A liszt és a víz mennyisége persze változhat, ezt dagasztás közben látjuk. (Egy jó módszer a tészta állagának leellenőrzésére: ha a tészta az edény oldalától elválik, de az aljára még odatapad, akkor jó úton járunk. Ha az oldalára is tapad, akkor adjunk hozzá kevés lisztet, ha az aljától is elválik, akkor egy kis vizet. Ez nálam a kenyértésztáknál is bejött.) Dagasztás után a tésztából gombócot formázok és egy vékonyan kiolajozott tálba teszem, letakarom és duplájára kelesztem.
Miután megkelt, lisztezett felületen kicsit átgyúrom. A zsömlékhez: 8 db 100 g-os (vagy 10 db 80 g-os) részre osztom, megformázom. A kiflikhez: 10 db 80 g-os részre osztom. Hosszúkás, kb. 12-13 cm széles téglalapra nyújtom, lehetőleg mindenhol egyforma vastagságúra, majd hosszában egyszerűen feltekerem. A megformázott tésztákat sütőpapírral bélelt tepsire teszem, letakarom és még ~fél óráig kelesztem, míg a duplájukra nőnek. A zsömléket tojássárgájával, a kifliket a fehérjével kenem meg. Szezámmaggal megszórom és 180 fokon 12-15 percig sütöm. Rácson hagyom kihűlni.


2 megjegyzés:

Névtelen írta...

Nagyon-nagyon fincsi lett a vacsink a kifliből. Hot dogot készítettem. Köszönöm szépen a recit.

Csiperke írta...

Egészségetekre! :)