Keresés ebben a blogban

2013. február 26., kedd

Házi görög joghurt készítése





Évek óta készítek itthon joghurtot. Működik boltban vásárolt tejjel is (csak ne legyen tartós tej és ne legyen zsírszegény), de legtöbbször a piacon vásárolt friss házi tejből készítem.
A sűrű görög joghurtot nagyon sokszor használom tejföl helyett, de rendszeresen esszük párolt gyümölcsökkel, vagy házi lekvárral is. Sokkal finomabb, mint a boltban kapható gyümölcsöt alig (vagy egyáltalán nem) látott joghurtok.

Hozzávalók:
2 l tej (legalább 2,8-as)
1 kis doboz élőflórás joghurt

Ha házi tejből készül, akkor felforraljuk a tejet, és visszahűtjük 40 fokra. Ha bolti tejből készül, akkor nem kell forralni, elég 40 fokig melegíteni. (Az a jó hőmérséklet, amikor az ujjunkat beledugva érezzük, hogy forró, de még nincs kényszerünk, hogy azonnal kirántsuk az ujjunkat.) Ha megfelelő a hőmérséklet, egy kis doboz natúr joghurtot. belekeverünk a tejbe. A tejes fazékra rátesszük a fedőt, és az egészet bebugyoláljuk egy jó meleg pokrócba, majd 6-8 órára "megfeledkezünk" róla. A lényeg, hogy tartósan a 40 fok körüli hőmérsékleten maradjon a joghurt.
6-8 óra múlva a joghurt már fogyasztható. Ha görög joghurtot szeretnénk készíteni, egy nagy szűrőt kibélelünk konyharuhával, és beleöntjük a joghurtot. A konyharuhát összekötjük, a szűrővel együtt egy edényre helyezzük, és 1-2 órán keresztül hagyjuk, hogy kicsöpögjön a savó. Az eredmény tejföl sűrűségű, krémes görög joghurt lesz. A kicsöpögött savót felhasználhatjuk kenyérsütéshez, különösen finom lesz tőle a kenyér.
Még finomabb, krémesebb lesz a görög joghurtunk, ha az elején a tejhez egy kis tejszínt öntünk. (0,5-1dl / liter)
Ha félreteszünk az elkészült joghurtból 2-3 evőkanálnyit, a következő adagot már azzal tudjuk beoltani.

(Régebbi joghurtos poszt frissítése)

21 megjegyzés:

Kósa Márta írta...

Ügyes vagy! Én is kipróbálom!

Csiperke írta...

Tényleg egyszerű, nem lehet elrontani, és jóval olcsóbb így, mint boltban venni...

Névtelen írta...

Kipróbáltam,tényleg finom és egyszerű!Én is házi tejjel készítettem.Köszönöm a receptet:Judit

Csiperke írta...

Nagyon szívesen!

eMCee írta...

A sütőben hagyod becsomagolva? 15 fokos házban hogy marad 6 órán keresztül 40 fokos? Kipróbálnám, de emiatt nem merek belevágni :-(

Csiperke írta...

A sütőt is felmelegítheted 40 fokra és beteheted oda, ez esetben nem kell bebugyolálni. Volt amikor csak simán a kályha elé tettem, úgy is működött. De ha jó vastag pokrócba teszed, akkor tartani fogja a hőmérsékletet. Én most konkrétan 18 fokos lakásban csinálom, és amikor kicsomagolom a pokrócból, még meleg a fazék. Nálunk is volt sokszor 15 fok, de akkor is sikerült. Ha az elején, amikor beindul a folyamat elégé tartja a meleget a pokróc, akkor az se gond, ha a végére kihűl. Melegebb lakásban nem is kell neki 6-8 óra. Csak az a lényeg, hogy a joghurt amivel beoltod élőflórás legyen. Amikor kibontod a pokrócból és úgy néz ki mint a joghurt, kicsit megmozgatod, és látod, hogy sűrű, és a szélén kissé elválik a savó,akkor készen van. Minél tovább hagyod a pokrócban, annál sűrűbb lesz. Remélem tudtam segíteni!

HajniZoli írta...

Ezt a joghurtot én is megpróbálom, kíváncsi vagyok milyen lesz:-)

Csiperke írta...

Biztos jó lesz! :) Elronthatatlan. Vagyis el lehet rontani, ha nem elég zsíros a tej, és ha nem élőflórás a joghurt. Mondjuk csináltam már 1,5-ös tejből is pici tejszín hozzáadásával, és tökéletes lett.:)

Unknown írta...

Köszönöm, kiváló let!!
Mi úgy csináltuk, hogy egy hűtőtáskába tettünk meleg vizet, és abba tettük a meleg tejet lábassal együtt...reggel még langyos volt...

Csiperke írta...

Ez is nagyon jó ötlet! Örülök, hogy sikerült!

Névtelen írta...

Sikerült! Királyság! Nagyon köszönöm! Isten áldjon!

Csiperke írta...

Nagyon szívesen! Örülök a sikernek! :)

Névtelen írta...

Az lenne a kérdésem, hogy meddig áll el hűtőszekrényben az így készített joghurt?

Csiperke írta...

Ha friss házi tejből csinálod, akkor max.3 nap. Ha hosszabb szavatossági idejű bolti tejből készül, akkor 4-5 nap simán, de nálam megesett, hogy elfeledkeztem a maradék joghurtról, és egy hét múlva sem volt még semmi baja...

Névtelen írta...

A METRO-ban lehet kapni széles szájú ételtermoszt, azt hiszem 1 literes, tökéletes erre a célra, nem kell bugyolálni, sütőzgetni. 2-3ezer Ft. Persze van joghurtkészítő gép is, jóval többért.
Kipróbálta már valaki kecsketejjel?

Csiperke írta...

Köszi az infót! Johurtkészítő gépre nem hiszem, hogy beruháznék, de a termosz érdekel.
Én a kecsketejet nem szeretem, de maga az ötlet jó! :))

Névtelen írta...

Én is kipróbáltam kecske tejből isteni és mint utólag kiderült az eredeti görög joghurt kecske tejből készül ;)

Unknown írta...

Élőflórás joghurtok közül melyikkel próbáltátok?

Csiperke írta...

Én Danon joghurttal szoktam legtöbbször, de csináltam már a Spar sajátmárkás joghurtjával, és a Lidl-es joghurttal is, mindegyik működött. Akkor van csak gond, ha egy joghurtra ráírják hogy élőflórás, de közben mégsem az. Jártam már így is, de arra nem emlékszem az melyik gyártó terméke volt...

Névtelen írta...

én már sokszor csináltam,sutobe raktam 40 fokon kb.4-5 ora alatt elkészult

Névtelen írta...

Szia Csiperke! Mikor kell a tejszínt hozzá önteni? Forralás előtt? Köszönöm.