Keresés ebben a blogban

2013. április 3., szerda

Meggyes-mákos habos torta










Csodálom azokat az embereket, -háziaszonyokat és cukrászokat egyaránt- akik gyönyörű tortákat csinálnak fantasztikus fondanttal, lenyűgöző díszítésekkel. Bevallom néha irigykedem is, mert belőlem hiányzik ez a fajta művészi érzék. Irigykedem, amikor a hibátlan külsejű tortákat látom, és a katonásan egyforma, gyönyörű szeleteket. A szemem örül ezeket látva, de be kell vallanom, sok esetben az ilyen sütemények csak a szépérzékemet elégítik ki. Csodálom a művészi alkotást, de nem kívánom meg a sütményt, ahogyan nem kívánok beleharapni szép kerámiába sem. Viszont sokszor elindul a nyálelválasztásom, amikor egy kusza, az összedőlés határán álló sütemény fotóját látom, amiből még a krém is folyik, mint a lávapatak. Ilyen süteményeket sokszor látni amerikai oldalakon, mert mintha őket jobban érdekelné a külcsinnél a belbecs. Sokszor valóban ezek a nem szabályos külsejű sütemények, torták a legfinomabbak. Többször előfordult már velem, hogy egy-egy süteményt azért nem posztoltam, mert úgy ítéltem, hogy nem túl fotogén. Most szentül megfogadom, hogy innentől kezdve nem így lesz. A csúnyácska sütiket ugyanolyan elbírálásban fogom részesíteni, mint a szépeket, csak a belső értékük alapján. Hátha valaki pont a kusza látvány miatt kívánja meg az adott tortát is, ahogy ez velem is történni szokott. Ezt nem azért írtam, mert jelen esetben ne lennék elégedett a látvánnyal, csak előrejelzésnek a jövőre nézve.:)

Ez a torta remek választás a méyhűtőben hánykolódó fehérjék elhasználásához. A mákos piskóta a szabolcsi almás máktorta tésztájának picit átvariált változata, ami almás töltelékkel is finom, de ezzel a tejszínes-meggyes töltelékkel is nagyon jó. De ezt csak az tudja meg, aki el is készíti...:)



Hozzávalók a piskótához:
200 g tojásfehérje (nálam 6 nagyobb tojás)
200g kristálycukor
200 g darált mák
50 g liszt
100 g hámozott, savanykás reszelt alma (Jonatán vagy Idared )
egy citrom reszelt héja

krém:
25 dkg mascarpone
2,5 dl tejszín
1 csom. zselatinfix
8 dkg porcukor
1 teáskanál vanília eszencia

tetejére:
1 üveg meggybefőtt
1 csapott ek zselatin
1 citrom reszelt héja
ízlés szerint: fahéj, gyömbér, szegfűszeg, cukor
30 g étcsokoládé lereszelve (elhagyható)




A tojások fehérjét a cukorral kemény habbá verjük. Óvatosan beleforgatjuk a mákot, a lisztet, az almát és a citromhéjat. Egy 22 cm-es tortaforma alját kibéleljük sütőpapírral. A masszát három egyenlő részre osztjuk, és külön-külön megsütjük 180 fokra előmelegített sütőben. Ha már barnul a teteje, akkor biztosan megsült.
(A tésztát úgy tudjuk a legpontosabban elosztani, ha lemérjük. Nekem 750 g volt az össz. súlya, a tortaformát rátettem a digitális mérlegre, és minden adagnál 250 g-ot mértem bele.)
A mascarponét kikeverjük a porcukorral és a vaníliával. A tejszínt kemény habbá verjük a zselatinfixel, és hozzáforgatjuk a mascarponéhoz. A mákos lapokat megkenjük ezzel a krémmel.
A meggybefőttet a levével együtt egy lábosba öntjük. Néhány evőkanállal kiveszünk a léből, és elkeverjük benne a zselatint. A befőttet felforraljuk, ízesítjük a fűszerekkel, citromhéjjal, és ha szükséges, akkor egy kis cukorral is. Visszavesszük a hőmérsékletet, amikor már nem forr a lé, akkor elkeverjük benne a zselatint. Addig melegítjük csak, amíg a zselatin fel nem olvad. Ha egy kicsit már hűlt, ráöntjük a torta tetejére. Tetszés szerint megszórhatjuk reszelt csokoládéval.


45 megjegyzés:

Ditti írta...

Nagyon-nagyon-nagyon jól néz ki! :) Apukám kedvence a puncsos dolgok mellett, a mákos finomságok! A receptet elmentettem, talán névnapjára megsütöm majd. :) Köszönöm a receptet!

Vicuska írta...

Nekem is tetszik!!! :)

María írta...

Szerintem is nagyon jól néz ki, és a hozzávalók alapján el tudom képzelni, hogy milyen finom volt. Nekem is "beindult", pedig ez a torta nem is "kusza" :D!!

Eszter írta...

Nagyon megtetszett a fotó erről a tortáról és mindenképpen el szerettem volna olvasni. A receptet is biztosan elmentem, köszönöm! ;-)
Azonban azt sem hagyom szó nélkül, hogy a dísztortákat általában tényleg elsősorban a szépségük és szinte a határtalan fantázia, tortában történő megvalósítása miatt készülnek. Na ennek egy házi kivitelezése azért igen-igen finom, de abban is igazad van, hogy én sem kívánom meg a tortát (sokkal inkább egy ilyen tortát kívánok meg előbb, mint a Tiéd, mint egy dísztortát).
Ahogy írod is, más stílus a kettő. Viszont az amerikaiak dísztortái még említésre sem méltóak a maguk 5 centi vastag, kőkemény piskótájukkal és a hajszál vékony "krémmel".

Chef Viki írta...

Ne csináld már :-D Jöttem a fotót meglátva nyálat csurgatni, ez a torta eszméletlen jó!!!

A meggy-mák páros van olyan ütőképes, mint pl. a csoki-narancs duó :-)))

Blogkonyha írta...

Nagyon elégedett lehetsz, mert én máris rákattantam a tortádra. Van, hogy szépen sikerül nálam is a torta, de a szelet nem igazán...De kit érdekel! :o) a jövőben is hozzad csak a folyós-tocsogós szeletek, én vevő leszek rá! :o)

Csiperke írta...

Köszönöm! És nagyon szívesen! :)

Csiperke írta...

Ez most nem, de volt az elmúlt időkben egy torta amit kétszer is megsütöttem, mert eszméletlenül finom volt, de mindkét esetben szanaszét folyt, ezért nem fotóztam. De ha legközelebb megcsinálom, akárhogy néz ki, felkerül a blogra...

Csiperke írta...

Ezért is írtam, hogy én ezeket a műremekeket csodálom a szépségük miatt, nagyon tetszenek! Amerikai dísztrotához élőben még nem volt szerencsém. Néha nézem ezeket az amerikai tortakészítő műsorokat, ámulok és bámulok a fantasztikus műalkotások láttán, de eszembe sem jut, hogy de megkóstolnám. A mi esküvői tortánk annak idején pl. eszméletlenü finom volt, de nagyon ritkán találkozok igazán jóval, mert általában a cukrászok az ízt beáldozzák a szépségért cserébe. Azt elhiszem, hogy a házi változat sokkal finomabb, mint egy cukrászdai. Mégsem indulok be rá. Persze ez attól is lehet, hogy ezekről a tortákról sose látok szelet fotót, így marad a gyönyörű külső látványnak, a belsőt meg maximum elképzelem...

Csiperke írta...

Ez most nem lett olyan szétfolyós. :)) Az, amit nem tettem fel a külseje miatt, pedig többször is megcsináltam már, az pont csokis-narancsos. :)

Csiperke írta...

Volt olyan tortám, ami nagyon folyós lett, és a család kérte, hogyha legközelebb megcsinálom, ugyanilyen folyós legyen, mert így az igazi...:)

Csiperke írta...

:))

Nelli írta...

Szeretem a tortáidat! :-) Nagyon finomnak tűnik már képről ez is!

Nelli írta...

Elfelejtettem az előbb! A diós joghurttortát elkészítettem.A tésztája és a krémje is mennyei volt. Hozok majd róla bejegyzést. Köszönöm szépen!

Csiperke írta...

Nagyon örülök, hogy ízlett! :))

Anazar írta...

Az ész a fontos, nem a haj ;-))

Juditka írta...

Nagyon - de nagyon guszta!:)

HajniZoli írta...

Csodás ez a torta! Szeretek tortákat készíteni, elsősorban ilyen típus a kedvenc nálunk. A fondantost is szeretem készíteni, de ott inkább az alkotás vágya, hogy mit tudok kihozni magamból. Az a helyzet, hogy mivel ugye a fondant az tömény cukor, bármilyen szép is a torta meg a forma, senki nem eszi meg a családból, mert túl édes. Van egy virágcserép tortám a blogon, éjjel kettőig bügyürgettem
a virágokat, de kimerültünk abban, hogy milyen szép, nem ettük meg a burkot. Van kép a szeletről is, finomnak finom volt:-)

Csiperke írta...

Na ez az, amit irigylek, mert nekem ehhez nem lenne türelmem. Más, ha az megmarad (mint pl. egy kerámia), de egy múlandó szépségért nem tudnék ennyit dolgozni. :) Meglesem a cseréptortát...

Csiperke írta...

:)))

Csiperke írta...

Köszi! :))

Unknown írta...

Szia!
A tojássárgát hová használod fel?
Szeretném elkészíteni csak ott elakadtam. :-)))
Előre is köszönöm!
Üdv.: Andi

Winebeershoot írta...

Szia! Ehhez a sütihez nem kell a sárgája, ez kifejezetten egy fehérje elhasználós darab. A sárgákat majd felhasználod vaníliakrémhez, sodóhoz, kalácshoz, fagyihoz, pogácsához, hollandi mártáshoz, sabayonhoz, carbonara spagettihez, bármimáshoz. Sok sikert a tortához! Wbs

Kata70 írta...

Szia!

Nagyon tetszik a tortád! Igazán ellenállhatatlan, ezért neki is láttam, hogy megsütöm. Viszont akadt egy kis problémám, a piskótához az alapanyagokat összeállítottam, ahogy írtad. Nekem a sütés után egy lapos, szinte palacsinta szerű tészta lett belőle, pedig a felvert tojásfehérje gyönyörű kemény lett. Nem vagyok túl gyakorlott "cukrász" és biztosan én vagyok az ügyetlen. Tudnál esetleg segíteni, hogy mi lehetett a gond? A krém és a tetején a meggy tökéletes. Köszönöm: Kata

Csiperke írta...

Ezek valóban elég vékony lapok lesznek, de a palacsinta vékonyságú lap azért tényleg kevés. Hány centis tortaformában sütötted? És mekkorák voltak a tojások? Kimérted, hogy meglegyen a 200 g, vagy "csak" 6 tojást használtál?

Neve Dóri írta...
Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.
Névtelen írta...

nagyon mutatós süti..:) de lehet mascarponés krém helyett vaníliásat tenni? előre is köszi..:)

Csiperke írta...

Szia! Természetesen lehet! Vaníliával is nagyon finom a meggy-mák párosítás...:)

Névtelen írta...

köszi a választ...:) :) majd úgy fogom csinálni...:)

Pepiofi írta...

Nekem is megtetszett, és ma meg is sütöttem, de sajnos-habár 9 tojásból készítettem, mert nem voltak nagyok, és kis bikarbonáttal fujtattam- mégse nőtt meg, pedig jól kipróbált sütőm van. Így nem lett torta, csak süti alap, rajta a krém. Most bent van a hűtőben, holnap biztosan nagyon finom lesz, de a kinézete...hát nem valami profi..:-)

Csiperke írta...

Szia Pepiofi!
Ennek nem is kell magas tésztának lennie. Ezek viszonylag vékony lapok lesznek, kb. úgy, mint a 6 lapos sütinél, vagy akár egy zserbónál, csak ez a tészta sokkal könnyedebb.

Unknown írta...

Isteni finom torta!!! Már többször megsütöttem a kedvencünk lett, de nekem soha nem sikerül a teteje, nem sűrűsödik be. (ezért a meggyet a rétegek közé teszem). Mi lehet az oka? Mit csinálhatok rosszul?

Unknown írta...
Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.
Csiperke írta...

Lehet, hogy túl sokáig főzöd a meggyet, amikor benne van már a zselatin. A zselatint igazából nem szabad forralni, mert akkor elveszíti a zselésítő képességét. Próbáld ki, hogy amikor hozzáteszed a zselatint a meggyhez, visszaveszed a lángot takarékra, és tényleg csak addig melegíted, amíg fel nem olvad. Sima zselatint használsz, vagy zselatinfixet? Mert a krémhez a zselatinfix kell, de a meggyhez viszont a sima zselatin a nyerő.

Unknown írta...

Sima zselatint. Köszi megpróbálom úgy ahogy írtad! Nagyon köszönöm!!! :)

Csiperke írta...

Azt is el tudom képzelni, hogy a befőttnek amit használsz, több a leve, mint amit én használtam. Az enyém házi, így lehet, hogy azon valamivel kevesebb a lé. Szóval ha a fent leírtakat követve sem zselésedne be a lé, akkor melegítsd fel újra az egészet, és tegyél hozzá még zselatint. Majd írjál, hogy sikerült! :)

Unknown írta...

Férjem kedvenc tortája lett, hetente elviselné. :-)
A tésztából Én kihagyom az almát, citromhéjat és így is tökéletes.
Nagyon jó és egyszerű recept!

Beastie írta...

Munkahelyi sütiversenyt nyert vele kollégám. NAgyszerű recept :)

Bijus7 írta...

Szia. Tegnap elkészítettem tesom nevnapjara, és hat mindenki mondta hogy iszonyat finom! ;) nagyon köszönöm a receptet! Szuper! Egy kérdésem lenne csak én a habtejszin felverésével vagyok bajba, nem tudom habos állagra készíteni. Már be is hűtőm, mert olvastam hogy így kell de úgysem sikerül túlzottan. Mi lehet a gond? :))) sikerült a torta isteni lett, csak ez az amit nem nagyon értek. Mégegyszer köszi

Winebeershoot írta...

Sajnos Csiperke technikai okok miatt nem tud hozzászólást írni, de íme a válasza:

"Szia! Bocsánat, hogy csak most válaszolok. Sajnos nem tudom mi lehet a gond, csak tippelni tudok. Tejszínhabot csak a habverő legalacsonyabb fokozatán szabad verni, különben soha nem lesz hab belőle. Ha túl magas fordulatszámon próbálod felverni, ez is probléma lehet.
Ezen kívül nagyon sokat számít a habtejszín minősége is. Én legtöbbször a Lidl piros dobozos habtejszínjét használom, olcsó, és mindig felverődik. De mindig tartok itthon habfixálót vagy zselatin fixet. Ezekkel a legmakacsabb tejszíneket is könnyedén fel lehet verni."

Unknown írta...

Nagyon guszta a torta! Ma karácsonykor csinálom meg harmadszorra :)
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=935813153125812&set=a.325791994127934.84851.100000914075442&type=3&theater
az enyém ilyen lett :)

Csiperke írta...

Kedves Zsolt! Nagyon szép lett a tortád! Örülök, hogy ilyen sikere van! Boldog karácsonyt nektek!

Móritz Orsi írta...

Kedves Csiperke! Örök hálám a remek receptért. Minden tökéletesen sikerült, akkor elismerést kaptam a lányomtól (ő kapta a tortát) és a rokonság többi tagjától, hogy még most is dagad a mellem tőle ��. Minden elismerésem a Tiéd. Köszönöm, Orsi

Móritz Orsi írta...

Kedves Csiperke! Örök hálám a remek receptért. Minden tökéletesen sikerült, akkor elismerést kaptam a lányomtól (ő kapta a tortát) és a rokonság többi tagjától, hogy még most is dagad a mellem tőle 😊. Minden elismerésem a Tiéd. Köszönöm, Orsi

Névtelen írta...

Évek óta sütöm ezt a tortát mákkedvelő családtag születésnapjára, az évek során módosítottam rajta A krémet először megdupláztam. A meggy lecsepegtetett meggybefőtt minden esetben, egy idő után azt is felemeltem 2 üvegre. A krémbe darált mákot is kevertem (a dupla adag krémbe olyan 5-6 evőkanálnyit) - hadd legyen az is mákos. Legutóbb 1,1 liter tejszín volt a krém, cukorral és habfixálóval felverve, citromhéjjal, a meggyet simán a tésztalapok közé kent krémbe belepotyogtattam. A másik, hogy legutóbb beletettem a tésztába a tojássárgájákat. Nem lett rossz, sőt még jobb is lett talán. Egyben megsütöttem, és könnyedén 3 lapot tudtam vágni belőle.
Egy szó mint száz, köszönöm szépen ezt a receptet, szerintem nagyon jó, és akár ízlés szerint módostható is :)